søndag 19. juli 2009

Endelig knytebukser!

Inspirert av Kokalal sine herlige retrobrallor og fotoalbum fra jeg og søsknene mine var små, har jeg prøvd meg på knytebukser selv. Jeg fikk mønster på disse av en bekjent for godt og vel et år siden, men har ikke orka å prøve delvis fordi mønsteret måtte forbedres en god del og delvis fordi jeg ikke har hatt kantebåndsapparat til symaskina.
Men, da minstemor begynte å gå ville jeg at hun skulle ha et par deilige, myke knytebukser. De er jo helt perfekte til små, aktive kropper - og ikke minst er de suuperkule!
Jeg tegna og tegna mønster, og knota og strevde med kantebåndsapparatet i stor frustrasjon... Men, etter masse prøving og feiling sitter begge deler nå helt perfekt! Storesøster på 3 ville også ha da hun så lillesøster sine, og hun er kjolejente og er umulig å få på bukser! Så de var stor suksess for både små og litt større, og jentene kommer nok til å få mange sånne.

Første prøve ut, før jeg fikk til kantebåndsapparatet. Funker bra, men ikke like pen kanting. Men den har vært brukt maasse :)


Foran har jeg lagt inn "press" i beina. Gir buksa litt ekstra retropreg!



En liten stjerne bak på ryggen måtte lille solstråla ha der hun raste rundt på ustø bein. Ribb i beina er godt å ha når beina ikke er så lange, og gjør at buksa kan brukes lenge. Hun har brukt den i 6mnd nå, og enda er den ikke for liten.

Stoffet jeg har brukt er ferdigklipp fra Stoff og Stil. Det er en type jersey med denimlook, herlig mykt og overraskende god kvalitet. Jeg har sikkert vaska buksa 30 ganger, og man kan ikke se at stoffet er vaska en gang. Godt jeg hamstra noen meter da jeg fant det!

Str er 1-2 år, ble tatt i bruk da jenta var 16mndl, brukes fortsatt nå som hun er 21mnd og kan fint brukes noen mnd til. Vel verdt jobben med mønster og kanting!

10 kommentarer:

Mallaching sa...

Riktigt snyggt med passpoaler!!!!

od Andulky sa...

Underbara!!

Fit mum sa...

Knallstilige bukser altså; likte tekstilene og fargene godt også!!

Mirrezz sa...

vad snygga!

Heilt spesiell sa...

Herlige bukser :) Hvordan gjør du når du lager slike press i buksene?Utrolig stilig effekt!

Jubel sa...

Tusen takk for koselige kommentarer! :)
For å få til pressen bruker jeg rullesømmen på overlock-maskina...tror jeg...eller så er det smale overlocksting, er så lenge siden jeg har gjort det, hehe ;)

kaoz sa...

Knalltøffe bukser!! Den stilige pressen gjorde buksen helt egen- Kjempekult =D

Skrekk o Gru sa...

Aldelse HERLIGE!!

Moi! sa...

Tycker om dina huvklänningar!

mamma i nord sa...

Den ble knallfin.
Presset forran ble kjempebra.